Królowa jest naga, czyli nie pozwól sobą manipulować

Królowa jest naga, czyli nie pozwól sobą manipulować

Jak twierdzi psychologia poczucie winy, obok poczucia wstydu i lęku należy do grupy emocji kontrolujących. Cechą charakterystyczną tych emocji jest ich udział w skłanianiu człowieka do zachowań zgodnych z systemem zasad i norm, akceptowanych przez niego samego lub jego szersze otoczenie społeczne. Poczucie winy jest emocją blisko związaną ze wstydem, a obie te nieprzyjemne emocje odczuwane są w sytuacji, kiedy mamy poczucie, że przekraczamy normy akceptowane przez siebie lub społeczeństwo.

I nie, ten post wcale nie będzie o religii. Chociaż trzeba przyznać, że różnorakie systemy religijne po mistrzowsku zarządzają tymi negatywnymi emocjami dla swoich celów.

Okazuje się jednak, że porównywalne mistrzowstwo osiąga w tej dziedzinie reklama, a zwłaszcza reklama skierowana do kobiet. Widocznie z jakiegoś powodu jesteśmy szczególnie podatne na tego typu manipulacje.

Weźmy taki na przykład cellulit. Zupełnie naturalne zjawisko, sterowane hormonami. Wystarczy jednak wmówić kobietom, że jest czymś strasznym, z czym należy walczyć za wszelką cenę i już można sprzedawać niezliczone kremy, maści i zabiegi.

W wywoływaniu poczucia winy i wstydu, dobrze jest posłużyć się też jakimś naturalnym popędem. I o ile religia wykorzystuje tu popęd seksualny i nakłada szczególne restrykcje, kary i groźbę wiecznego potępienia za uleganie libido, to cały przemysł modowy i reklamowy wykorzystuje popęd równie pierwotny, czyli głód.

Wylansujmy praktycznie niemożliwy do zrealizowania ideał piękna w rodzaju sylwetki modelki w rozmiarze 32 i już mamy całe rzesze kobiet katujących się dietami, faszerujących odpowiednimi suplementami, żyjących w permanentnym poczuciu winy, że w ogóle ośmielają się jeść. I wstydzących się tego, że wyglądają normalnie, a nie anorektycznie.

Wydawałoby się, że mężczyźni są bardziej odporni na te manewry, bo jak dotąd nie udawało się specom od reklamy wmówić im, że muszą realizowac nieosiągalne standardy piękna i spokojnie obnoszą swoje ciąże spożywcze. Ale widać już pierwsze jaskółki reklamowej inwazji na ich dobre samopoczucie. Wprawdzie trudno mężczyzn zmusić do przejmowania się urodą, ale od czego zaburzenia erekcji?

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top